Rui’s Anatomy: Black Behavior At The Heart Of TV Scandal

The finger is now being pointed at Rui Chenggang
The arrest of another journalist in China is normally cause for concern: as the news is shared across social networks, tweets of sympathy accumulate, human rights groups and lawyers protest, and diplomats may even issue statements of public concern. But the detention of economics anchor Rui Chenggang (pictured), reportedly “dragged” from his offices by investigators just hours before his show was due to go live, has prompted almost the opposite – the overwhelming response, as the NY Times’s Ed Wong noted, has been one of schadenfreude (xingzai lehuo, “feel happy about someone’s disaster”).

People’s Daily Lashes Out At “Circling Vultures” Of New York Times For MH370 Article

People's Daily lashes out at NY Times featured image
On April 14, New York Times reporters Kirk Semple and Eric Schmitt published an article titled “China’s Actions in Hunt for Jet Are Seen as Hurting as Much as Helping" that quoted two government officials -- one from the US and one from Malaysia, both unnamed -- who said China has not, to put it nicely, contributed much to the search for Malaysia Airlines Flight MH370. It was a disturbing piece, not least because it seemed to signal the search may have entered a new phase in which the frustrations and difficulties of finding the missing jet could spill into finger-pointing and politics.

Taxi App “Shakes The Foundation Of China’s One-Party Rule,” Says The Guardian

The Guardian headline featured image
A Guardian sub-editor overdosed on caffeine while writing the headline to a humdrum taxi-app story. How else to explain this? China's one-party rule has survived market reforms, the killing of students, Wukan, and Bo Xilai. But it currently quakes at its foundations because you damn people can't stop using Didi Dache and Kuaidi Dache.

Visas For All Western Correspondents! Except Austin Ramzy, Not You

Austin Ramzy
"Several Western journalists who faced expulsion from China were issued renewed visas by the Chinese government Thursday, ending a months-long standoff," writes William Wan for Washington Post. Yay! "Austin Ramzy, a journalist who previously worked for Time magazine, has not been given press accreditation or a permanent visa since he joined the Times, according to journalists in Beijing." Well shit.

Stream Live: Roundtable On “China’s Treatment of Foreign Journalists”

Panel discussion on China's Treatment of Foreign Journalists
Paul Mooney, Edward Wong, Bob Dietz, and Sarah Cook are in Washington DC to participate in a panel discussion organized by the Congressional-Executive Commission on China. "China's Treatment of Foreign Journalists" begins at 3:30 pm ET today (Wednesday) and can be streamed live here. It's a bit early for you China people -- 4:30 am -- but may be worth it if you have nothing better to do.

On The New York Times’s Future In China

NY Times vs China
"Is Beijing about to Boot the New York Times?" asks the headline to this Foreign Policy article (not paywalled!) by Isaac Stone Fish. It's a fair bit of speculation: 12 Times journalists are apparently anxiously waiting for their annual visa renewals, as revealed by two sources speaking to FP on background. (Emphasis on either "anxious" or "still waiting," depending on your level of cynicism about media / China.) About a dozen Bloomberg journalists are reportedly in the same boat.

Blonde Ambition: How Xinhua Used A Foreign “Reporter” To Sex Up Its Propaganda

Nikki Aaron
Xinhua host and moonlighter for the Daily Mail’s venerable China Bureau Nikki Aaron has been blissfully peddling the British tabloid yarns of her “China adventures” for the last few months. All well and good. Here’s her latest, on dating, a subject she has visited before. The extremely confessional tone of the Mail piece begs the question: who is Nikki Aaron?

The Telegraph Has A Weird “Exclusive” On Navy Yard Gunman’s “String Of Failed Relationships With Asian Women”

The Telegraph reports on Navy Yard gunman's Asian proclivities
The Telegraph, reporting from across the pond on a senseless tragedy, i.e. yet another mass shooting in the US, has apparently thought it worthwhile to use the first 12 paragraphs of an 18-paragraph story describing how Aaron Alexis -- the Navy Yard gunman who killed 12 people on Monday in Washington DC -- had a "string of failed relationships with Asian women." That's in the headline of this "exclusive," by the way: "Aaron Alexis: Washington Navy yard gunman had string of failed relationships with Asian women."

SCMP Reporter Who Interviewed Jack Ma Accused Of Editorial Tampering, Resigns [CORRECTION]

Jack Ma in the shadows
The SCMP reporter who got Alibaba chairman Jack Ma on record comparing his leadership decisions with Deng Xiaoping's during the 1989 Tiananmen crackdown has resigned after being accused of editorial tampering. In a statement released on its website, SCMP claims its reporter, Liu Yi, surreptitiously "accessed the system and replaced the editor-approved article with an altered version in which Mr Ma's reference made in relation to June 4th was removed."

Here’s Video Of A Korean News Presenter Saying “It Is A Relief” Asiana 214 Victims Were Chinese

Korean broadcaster says relief Asiana 214 victims were not Korean
The Wall Street Journal has a follow-up to a Chinese state media article we linked to yesterday, in which a South Korean broadcaster, while trying to express relief that the two girls who died on Asiana flight 214 from Shanghai to San Francisco via Seoul were not Korean (as if nationality matters in these tragedies), used utterly regretful phrasing.

The Independent’s Front Page Identifies Random Dude In Red Shirt As Edward Snowden

Edward Snowden in The Independent
We don't really have an explanation for this. Edward Snowden is back in the news in a big way -- he left Hong Kong and is traveling to either Cuba or Ecuador via Moscow -- but check out what the Independent did with the front page of its newspaper, which hits newsstands today. The caption reads: "A red-shirted Edward Snowden, the man who leaked classified documents revealing US internet surveillance, among passengers at Moscow's Sheremetyevo Airport yesterday after he flew in from Hong Kong. Reports say Mr Snowden has asked Ecuador for asylum. BARCROFT MEDIA."

It’s Not A Sin To Work For Global Times

Is it a sin to work for Global Times?
“Is it a sin to work for Global Times?” asks the headline to a recent SCMP blog by Amy Li that launches into an account of a recent, unpleasant and viral Weibo exchange between a reporter from the English version of GT, Zhang Zhilong, and a scribe for a more liberal paper, China Business News, Wang Wai. Zhang had contacted Wang under the unspoken “we’re all journalists together” pact in hopes of getting more police information about a taxi accident involving his parents and doing a story about it.