SCMP Reporter Who Interviewed Jack Ma Accused Of Editorial Tampering, Resigns [CORRECTION]

Jack Ma in the shadows

The SCMP reporter who got Alibaba chairman Jack Ma on record comparing his leadership decisions with Deng Xiaoping’s during the 1989 Tiananmen crackdown has resigned after being accused of editorial tampering.

In a statement released on its website, SCMP claims its reporter, Liu Yi, surreptitiously “accessed the system and replaced the editor-approved article with an altered version in which Mr Ma’s reference made in relation to June 4th was removed.”

CORRECTION, 2:18 pm: Due to a misreading, I wrote, “This looks bad for the South China Morning Post in more ways than one. The publication burned a source who said something he would rather not have — the reporter was completely within her rights to do that, by the way — and then burned its own reporter for being too good at her job.” Upon further review, it appears Liu Yi was the one who deleted the June 4th reference (thus the editorial tampering). Apologies to SCMP’s editors. The rest of the post stands as published, with strikethroughs over the parts that deserve open mockery.

Of course, if you believe the official line — the one spouted by Alibaba and Jack Ma, and which SCMP’s editors seem to endorse with their editing — you’d think Liu Yi basically made up the quote. According to WSJ:

In reaction to the quote, Jack Ma said in a statement on Thursday: “I was trying to describe the circumstances under which I made tough decisions when I was CEO of the company. Regrettably my remarks as reported [by the SCMP] did not reflect what I told the reporter, and caused a terrible misunderstanding.”

In case you didn’t understand what Ma was saying…

In a second statement released early Saturday on an official Alibaba Group microblog, the company said: “We don’t intend to question the SCMP’s motivation for the interview, but, according to the sound recordings of the interview, we found that the root [of the problem] is that the SCMP quoted improperly.”

We don’t intend to question the SCMP’s motivation for the interview, except that’s exactly what we’re doing right now. If SCMP quoted so improperly, one wonders why Alibaba hasn’t released the interview recording, or at least transcribed it the way they heard it. You know, proper way and all.

Liu chose to resign on Friday instead of sitting through SCMP’s in-house inquiries. At the SCMP, it appears, journalism is not intended to hold the rich and powerful to account, because, of course, the rich and powerful have the phone number of the editor’s office.

“Notwithstanding, the South China Morning Post continues to stand by the original article,” SCMP’s statement reads.

Here, again, the original Jack Ma quote:

“I made cruel decisions when thousands of Alibaba’s customers were involved in fraud, and when we adjusted Alipay’s structure. As the CEO of a company, you have to do that. It’s like Deng Xiaoping, the then top leader, had to make cruel decisions during the June 4 crackdown for the country’s stability.”

(Image via)

2 Responses to “SCMP Reporter Who Interviewed Jack Ma Accused Of Editorial Tampering, Resigns [CORRECTION]”

  1. brackishwater

    Hold on a second…so Liu Yi tried to replace the editor-approved, Ma-burning piece with a toned-down piece? How is that being too good at her job?

    Looks to me like Alibaba threatened Liu, who then tried to retroactively self-censor, but was caught, and forced to resign for it.

    Am I reading this wrong?

    Reply
  2. Chinese Netizen

    So a fake story about a company that actively promotes the fake and counterfeit industry (Alibaba.com)? Perfect.

    Reply

Leave a Reply

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


9 − five =